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Korean Game Companies Did Quite Well in Overseas Market

February 11, 2017 07:49lFebruary 15, 2017 17:31
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Korean Game Companies D
The combined sales revenue of Korea's top-five game companies including Nexon, Netmarble, NCsoft, Smilegate, and NHN Entertainment has surpassed 5 trillion won for the first time last year. This is primarily thanks to the game companies' efforts to move overseas to overcome the excessive regulatory environment of Korea.

For example, Korea's largest game publisher and developer Nexon announced on February 10 that its consolidated sales in 2016 were 1,935.8 billion won. Despite difficult business conditions including its founder's arrest over bribery charges, the company brought its sales up 17 percent (based on exchange rate as of the end of 2015) from the previous year.

 Game titles like "Heroes of Incredible Tales," which hit 18 million in download numbers and "Dungeon and Fighter" that has become the best-selling game in China have been instrumental in help the company achieve record-high sales.

Netmarble has also seen the share of its overseas sales exceed 50 percent in total since the founding, with its sales rising to a high of 1,506.1 billion won. Its mobile game "Seven Knights" was ranked No. 3 in June last year in Japan considered to be the hardest market to enter for foreign game makers.

NCsoft achieved good results in the North American and European market. Thanks to the popularity of "Blade and Soul" launched in the first quarter of 2016, the company raised its sales by 17 percent to 983.6 billion won from the previous year. In Europe and North America, its sales were up 25 percent to 155.2 billion won.

NHN Entertainment that announced last year's financial results on February 10 posted sales revenue of 856.4 billion won thanks to the good performance in the mobile game segment. Smilegate, which has yet to announce the 2016 results, is estimated to have performed better than 2015 (600.4 billion won). All told, the aggregate sales of these five firms are likely to be 5.8 trillion won.

skyu@hankyung.com
넥슨 넷마블 엔씨소프트 스마일게이트 NHN엔터테인먼트 등 국내 빅5 게임업체의 지난해 연간 매출이 사상 처음으로 5조원을 돌파했다. 국내 시장이 셧다운제 등 규제에 막히자 해외에서 새로운 성장동력을 찾은 덕분이다. 국내 게임회사들은 우수한 개발 능력과 철저한 현지화를 바탕으로 해외 시장을 개척했다.

국내 최대 게임업체인 넥슨은 지난해 연결기준 매출 1조9358억원을 냈다고 10일 발표했다. 지난해 창업자가 검찰에 기소되는 어려움 속에서도 전년도에 비해 매출을 17%(일정환율 기준) 끌어올렸다. '글로벌 1800만 다운로드를 돌파한 모바일 게임 ‘히트’를 배출한 데다 2007년부터 중국에서 ‘국민 게임’으로 인기를 끌고 있는 ‘던전앤파이터’의 선전이 성장을 주도했다.

모바일 게임 명가로 자리잡은 넷마블은 지난해 창사 이래 처음으로 해외 매출 비중이 50%를 넘어섰다. 매출도 1조5061억원으로 사상 최대 실적을 이어갔다. 모바일게임 ‘세븐나이츠’는 해외 업체들에 ‘난공불락’으로 여겨지던 일본 시장에서 지난해 6월 최고 매출 3위에 오르기도 했다.

엔씨소프트는 북미·유럽 시장 공략에서 성과를 거뒀다. 지난해 1분기 현지에 내놓은 ‘블레이드앤소울’이 흥행하면서 전년보다 17% 늘어난 9836억원의 매출을 올렸다. 북미·유럽 지역 매출도 전년 대비 25% 증가한 1552억원을 기록했다.

이날 실적을 공개한 NHN엔터테인먼트는 모바일게임 선전에 힘입어 역대 최대인 8564억원의 매출을 올렸다. 아직 실적을 발표하지 않은 스마일게이트도 2015년(6004억원) 이상의 성적을 올렸을 것으로 보여 이들 빅5 매출이 5조8000억원대에 달할 것으로 예상된다.

유하늘 기자 skyu@hankyung.com